Showing posts with label Venue. Show all posts
Showing posts with label Venue. Show all posts

Friday, September 28, 2012

Pernikahan di masjid. Penyumbang pahala atau penambah dosa?

Dear diary,


Ingat tak dalam entry kat sini dulu I ada cerita pasal venue untuk majlis pernikahan I? I mentioned about having it done at Masjid Bertam Perdana right? After doing a careful research about this matter, I decided to amend the original plan. Why? Here I will explain it further.


Masa balik ke Malaysia minggu lepas, I sempat buat appointment dengan seorang Ustaz, Pegawai Pendaftar Nikah daerah Seberang Perai Utara. Senang cerita, beliau ustaz yang bakal menguruskan semua hal pernikahan I nanti. Sangat banyak information berguna yang I dapat dari ustaz tu tau. Come let me share everything with you guys okay.


Firstly, berkenaan dengan adat pernikahan di masjid. Semua orang tau bernikah di rumah Allah swt adalah satu perkara sunnat yang dapat menambah pahala kita. Tapi kebanyakan kita hari ni terlepas pandang perkara-perkara yang boleh menyumbang kepada dosa akibat daripada cuba merebut pahala sunat tersebut.


Ustaz ada tekankan tentang PENGANTIN PEREMPUAN dan SEMUA TETAMU WANITA yang didatangi haid TIDAK BOLEH berada di dalam masjid. So, kalau kita tengah period masa tu tolong lah jangan berada di dalam ruang solat semasa upacara ijab kabul dijalankan. Tunggu dekat balai di luar kawasan solat takpe. 


Tapi tak syok lah kan? Kalau boleh mesti kita nak saksikan sendiri bakal suami berjabat tangan dengan tok kadi atau wali kita sendiri kan? Kesimpulannya, kalau dah boleh agak majlis pernikahan tu akan period, batalkan majlis di masjid, sebaliknya buat di rumah saje. :)


Lagi satu hal, tentang aurat. Kita kena pastikan PENGANTIN PEREMPUAN dan SEMUA TETAMU WANITA DAN LELAKI menutup aurat sepenuhnya untuk menghadiri majlis pernikahan di dalam rumah Allah swt. Jangan sebab nak merebut pahala sunat, kita sebagai tuan rumah terpaksa tanggung dosa semua tetamu yang hadir tanpa menutup aurat mereka sepenuhnya.


So, untuk elak dari terjadinya kesalahan-kesalahan macam ni, ustaz tu cadangkan untuk buat majlis di rumah atau di luar kawasan rumah Allah saje. Kecuali kalau kita dapat pastikan kita betol-betol dapat ikut syariat, you are proudly welcome to have your solemnization at the mosque.


One more thing, ustaz ada galakkan untuk menjalankan pernikahan di dalam hari Jumaat, iaitu hari silaturrahim. Tempoh ni antara selepas waktu asar hari Khamis sehingga sebelum waktu Asar hari Jumaat. Kalau ada peluang, rebut lah ye. Tapi nak buat hari lain pun takde masalah. Asalkan cukup syarat sah pernikahan yang lain, tak kisah pun nak buat hari apa. :)


Ha, untuk kawasan daftar pernikahan pulak, lagi mudah kalau kita ikut alamat rumah di dalam kad pengenalan. Kalau nak nikah kat kawasan lain pun takpe, tapi kena buat urusan pertukaran alamat dulu, lepas tu baru boleh berurusan dengan pejabat agama kawasan tersebut.


So, disebabkan alamat rumah I di Telok Air Tawar, Butterworth, Penang, I malas lah nak tukar alamat untuk bernikah di Kepala Batas. Sudahnya, I decided to have my solemnization kat kawasan rumah sekarang jugak. Tak pasti lagi kat mana, samada rumah atau surau berdekatan. Yang tu nanti akan decide kemudian. Untuk reception pulak, tiada sebarang perubahan, masih di dewan Kompleks Sukan Kepala Batas.


Ha, panjang lebar betol entry kali ni. Tapi harapnya information ni membantu untuk menjadi rujukan bakal-bakal pengantin ye. Pernikahan itu adalah ibadah yang dituntut, kalau boleh kurangkan lah sebarang unsur yang boleh mencacatkan ibadah tersebut dengan perkara-perkara kecil tetapi tetap menyumbang ke arah dosa. Wallahualam.


Love,
the-humble-bride

Thursday, June 21, 2012

Wedding Venues

Dear diary,


If you question me about how far has the preparation for the big day gone through, I could say only 0.1%. Belum ada satu persiapan pun lagi yang dah dibuat sebenarnya kecuali tempahan dewan untuk majlis resepsi. Walaupun ada lebih kurang sembilan bulan lagi, tapi dengan masa yang bergerak sangat pantas sekarang, pejam celik pejam celik nanti majlis tinggal tak berapa hari je. Umm, I nervous tau! 


Okay, as for the venue, ada dua event utama yang akan diberi keutamaan iaitu Majlis Pernikahan dan Majlis Resepsi. So, untuk kedua-dua majlis ni ada dua tempat yang telah menjadi pilihan iaitu Masjid Bertam Perdana dan Kompleks Sukan MPSP.


Majlis Akad Nikah - Masjid Bertam Perdana


Mula-mula dulu  I macam pernah berangan untuk buat majlis nikah di rumah. Tapi bila fikir-fikir balik, kalau boleh taknak susahkan parents nak siapkan rumah semata-mata untuk my solemnization, so I agree with mom's suggestion to do it at the mosque. 


Tapi rumah my parents dekat kawasan Telok Ayer Tawar, so, kenapa I pilih untuk bernikah dekat Masjid Bertam Perdana, di kawasan Kepala Batas? Bukan ke ada banyak masjid dekat kawasan Telok Ayer Tawar tu? Okay, let me explain.


InsyaAllah nanti lepas berkahwin, I akan duduk di rumah sendiri yang I dah beli di kawasan Bertam, tak jauh dari masjid tu. Maknanya I akan jadi penduduk di situ lah kan? So, afdhal jugak kalau I bernikah di masjid yang berdekatan dengan rumah yang akan diduduki sendiri nanti, ye dak?


Lagipun masjid ni baru sangat siap dibina. Apa salahnya kalau kita sama-sama mengimarahkan masjid baru kan? Cuma insyaAllah nanti I akan cuba pastikan diri sendiri dan tetamu yang hadir dapat mengikuti semua tatacara dan adab yang sesuai untuk menjalankan pernikahan di rumah Allah tu. :)


Masjid Bertam Perdana
[photo courtesy]


Majlis Resepsi - Kompleks Sukan MPSP


After a series of hall hunting (through my mom), insyaAllah majlis resepsi nanti akan dijalankan di sini. Alhamdulillah the booking has been confirmed and kena bayar deposit RM300 upon confirmation. Jumlah sewa dewan untuk sehari I lupa pulak nak tanya mak. hehe.


You know what, two of my childhood best-friends also did their wedding reception over there. Thara (August, 2008) and Nazirah (December, 2011). So I guess mine will complete all three of us celebrating our wedding at the exact same hall. Farah dikecualikan sebab dia dah lama pindah dari Penang. :)


Thara's wedding reception in 2008
Masa ni masing-masing belom kawen. hikhik.


So, when I did a little bit of research about this hall, I bumped into this b2b blog (Rina Hamid) and she made quite a clear review about this place. Thanks Rina for making things easier for me! Okay, now let's check:


Kelebihan:
1) Memang besar gila (boleh muat lebih 1000 orang serentak)
2) Parking banyak gila
3) Boleh ambil caterer luar
4) Ada aircond
5) Surau dan tandas dalam dewan 


Kekurangan:
1)  Dewan terlalu besar (decoration kena pakai banyak untuk tutup kekurangan - jadi mahal kos deco)
2) PA System tak disediakan
3) Kerusi meja kena cari sendiri 
4) Backdrop besar dan tinggi (kos decor naik lagi)
5) Stage tinggi (kena jaga2 untuk yang pakai heel 5inci)


Ha, cukup lengkap kan maklumat yang Rina bagi? So, boleh bayangkan tak rupa dewan tu macam mana? Kalau tak, meh sini nak tolong jelaskan dengan gambar yang I copy juga dari blog Rina. Thanks once again babe! Very much helpful! 


Pandangan dari atas pentas


Pandangan dari pintu masuk



So I guess that's all I could share about the wedding venues. Doakan semuanya berjalan lancar seperti yang dirancangkan ye. Thanks! :)